Omgaan met artrose

Bewegen gaat lastig. Het doet en je gewrichten voelen stijf aan. Hoe kun je op een verantwoorde manier bewegen?

Je gewrichten voelen stijf, vooral bij het opstaan

Je lijkt wel een diesel. Bewegen is pijnlijk en gaat erg moeizaam.

Het doet altijd pijn als je iets onderneemt

Af en toe schrik je er nog van als je iets doet. Zolang je rustig blijft is er niets aan de hand. Totdat je in beweging komt...

Het kraakt

Het zal vast meevallen, maar je bent er niet gerust op. Soms lijkt het wel te kraken als je beweegt.

Je wilt je minder stijf voelen

Vrij kunnen bewegen, of makkelijker. Dat is wat je wilt. Het is fijn als je daardoor ook meer conditie opbouwt.

Je wilt dat de pijn afneemt

Je wilt de pijnklachten doen afnemen door spieren rondom de pijnlijke gewrichten te versterken.

artrose Hilversum

Artrose in het kort

• Botten komen bij elkaar in een gewricht. Kraakbeen voorkomt dat botten schuren, slijten en wringen.
  • Kraakbeen wordt dunner als er sprake is van artrose. Botten komen tegen elkaar aan en kraken en schuren. Dit zorgt voor veel pijn.
  • Artrose kan overal in je lichaam voorkomen. De heupen en knieën zijn de meest bekende plekken waar het zich voordoet.

Je krijgt van ons oefentherapie om de pijn te verminderen en mogelijkheden te verbeteren. Het beweegprogramma is op maat samengesteld. Lokale oefeningen helpen je om spierkracht te versterken of bewegingen te verbeteren. Algemene oefeningen zijn juist weer gericht op het verbeteren van je conditie.